Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A listás választás margójára

2009.02.03


A miniszterelnök legújabb ötletével a listás választással, véleményem szerint nem az a fő probléma, hogy kiknek kedvez, vagy előnyös és kiknek nem. A listás választás ugyanis a legantidemokratikusabb választási lehetőség, mely a legtávolabb van a népképviselettől.
   Az Alkotmány szerint a népképviselet értelmében a nép a hatalmat - közvetve - választott képviselői útján gyakorolja. Ennek értelmében a Parlamentben és az önkormányzatokban ülő képviselőknek Magyarország és népének ill. a települések érdekeit kell/ene szolgálniuk. Hát ilyen tartalmú tevékenységgel hosszú idő óta nem volt alkalmunk tapasztalni a parlamenti döntéseket figyelve. A hírek is szinte naponta ennek ellenkezőjéről számolnak be.
Jelenleg a képviselők vissza nem hívhatóak, vagyis választóik által felelősségre nem vonhatók. Azt tehetnek, amit akarnak büntetlenül. Mentelmi joggal is rendelkeznek.
Legtöbb, ami elérhető esetükben, ha a következő 4 évre nem választják őket újra.
Ez a helyzet azt eredményezte, hogy a képviselők - tisztelet a kevéske kivételnek - megélhetési politikusok lettek, akik párt utasításokra nyomják meg az igen vagy a nem gombot a "parlamenti kikiáltó" előjelzése alapján. Az előterjesztéseket, melyekről döntenek, nem ismerik, azok anyagát "nincs idejük vagy alkalmuk" elolvasni. A felelőtlenség
legriasztóbb példájaként a Liszaboni szerződés megszavazását említeném.
   Ma ott tartunk, hogy a Parlamenti ülések a komolytalanság és felelőtlenség látszatát keltik, időnként cirkuszi előadáshoz hasonlíthatóak, ahol az otthagyott szemétdombok jellemzően bizonyítják a képviselők kulturáltsági szintjét. Erkölcsi szintjükről most, nem is szólva. A hatalmon lévők az országot saját kft-jüknek, vállalkozásuknak tekintik, a lakosságot meg az alattvalójuknak. Felelőségük nincs, még csak nem is korlátolt.
Az, hogy a választók, akiket képviselniük és szolgálniuk kellene, mit szeretnének, mi az érdekük, az aztán igazán nem szempont a szavazásaiknál. A lényeg, a képviselői bérek és juttatások, amit érdemtelenül felvehetnek.

   Ma arányos egyéni és listás választási rendszerünk van, ami alapvetően a nagy pártok számára előnyös. A parlamenti küszöb 5 %, ami nem teszi lehetővé, a valóságos választói akaratot tükröző képviselői összetételt, mert az 5 % -ot el nem ért pártok szavazatait arányosan szétosztják a bejutottak között.

Viszont a vegyes választási rendszerben az egyéni választókerületekben bejutott képviselők - ha látszatból is - kapcsolatot kénytelenek tartani a választókerületük választóival. Meghallgatják a problémákat, majd elmennek, s vagy tesznek értük vagy elfelejtik.
   Jogosan merül fel az, az igény a választópolgárok részéről, hogy a képviselőik, ha elégedetlenek ténykedésükkel visszahívhatók legyenek. Lesznek, akik ezt demagógnak mondják majd. Persze, hogy nem tetszik ez a kényelmesen berendezkedni kívánó párt-alattvalóknak, akik választóik fölé helyezik magukat. A visszahívhatóság viszont csak az egyéni választókerületekben megválasztott képviselők esetében lenne érvényesíthető.
   
A listás választás a legantidemokratikusabb választási lehetőség.

A lista ugyanis pártlista. A "pártközpont" dönt. Nem jó tehát a párt tagjainak, és nem jó a választóinak sem, mert arctalan, ki tudja milyen személyek lesznek a listára kerülő kedvezményezettek. Milyen érdek- és erőviszonyok döntik ezt majd el?

   Gondolják végig, amiről a nagyközönség nem is tud, bár az Alkotmányban rögzítették. Tudják, hogy az önkormányzati választások jelölésénél a képviselő-jelöltnek nem kell magyar állampolgársággal rendelkezni csak a polgármesterek és a főpolgármester esetében? Elegendő egy magyarországi bejelentett lakcím. Gondolják ezt végig!

   A parlamenti képviselők esetében nem kizáró ok, ha a képviselők 1-2-3 több államnak is állampolgárai. Erről nincs nyilvános nyilvántartás. Az állampolgárok, akik megválasztották vagy majd megválasztják, erről nem is tudnak. Sokunk véleménye szerint a Parlamentbe csak olyan képviselőket volna szabad jelölni, akik kizárólagosan magyar állampolgárok, vagy igazoltan Kárpát-medencei elszakított testvéreink.
   Ha végig gondoljuk, nehéz elképzelni, hogy a többes állampolgársággal rendelkezők magyar nemzeti érdekeket tudjanak egyértelműen képviselni, hisz akaratukon kívül függvényei, egy vagy több másik államnak is. Konkrétan melyik állam érdekeit tekinti elsődlegesnek az a képviselő, aki több állampolgársággal rendelkezik? Nehezen tudom elhinni, hogy a magyart. Hisz azt tapasztaljuk nap, mint nap, hogy az elsődleges megfelelési kényszer a nemzetközieknek vagy adott állam elvárásainak való megfelelés, a korábbi szovjet, most nyugati vazallusi szerepnek való tökéletes megfelelés.

   A csak listás választásnál a képviselők kiválasztásánál vajon mely nemzetközi politikai vagy gazdasági lobby-csoportok győznének?

   Ha sürgősen nem születik erős civil összefogás egy új alkotmány és új választási törvény kiharcolásához, a következő választáskor a mainál is sötétebb jövő elé nézhetünk.

Orbán Éva

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.